A szakma szeretete!,  Gyártás

Anyagválasztás!

Nem mindegy, milyen funkciójú alkatrészt, miből készítünk.

Az esetek túlnyomó többségében a partner előírja, hogy milyen alapanyag, milyen ötvözetéből készüljön az alkatrész, ritkábban előfordul, hogy magunk kell megválasszuk az alapanyagot.

A héten egy kerékpár kormánytengelyét (is) el kellet készítenünk. Az alapanyag forgalmazó az AW 6082-es alumínium ötvözetet javasolta, de ennek a mechanikai tulajdonságai igen kedvezőtlenek. Ezért inkább az AW 7075-ös ötvözetet javasoltuk a megrendelőnek, hiszen nem mindegy, hogy egy Downhill bringa kormányoszlopa mennyit bír. Később kiderült, hogy a gyári kormányoszlop is eredetileg AW 7075-ösből készült. Abszolút megértem, hogy az ár-érzékeny magyar piacon a kereskedő esetleg kapásból az olcsóbb alapanyagot ajánlja a vevőnek. Az sem elvárás, hogy mérnökök üljenek az értékesítői székekben és még az is lehet, hogy nem hangzott el a boltban pontosan, hogy mi lesz a gyártandó darab funkciója, de én személy szerint nem szeretek dobálózni a szavakkal és számokkal úgy, hogy nem látom és nem értem meg a rendszer működését, ahová majd be kell illeszkednie az általam gyártott elemnek. Ez nem csak presztízskérdés és nem csak a hosszútávú vevői elégedettség vagy a nyugodt éjszakám kérdése, hanem ez pusztán szakmai kérdés. Ettől lesz szakma egy szakma, hogy én mint szakember hozzáteszem a magam legjobb (tanult és tapasztalt) tudását a megvalósítandó cél érdekében. Ezt így szeretem képviselni!

A megrendelő volt olyan kedves, hogy néhány fotót elküldött a szerelés folyamatáról.
Itt már majdnem helyén a “Lefty” tengelye!

Előfordult olyan is, amikor a megrendelésben előírt acél a 42CrMo4 volt, egy magasan ötvözött króm-molibdén alapanyag, amelyet forgácsolni sem gyerekjáték. Mint kiderült, ez az alkatrész egy autóüveg javító készlet darabja és ebben a környezetben, bár vigyáz a szélvédő épségére, de tulajdonképpen nincs nagy igénybevételnek kitéve és a megítélésem szerint ide egy gyengébben ötvözött acél is megfelelt volna…

Egy bizonyos autótípusnak a kuplungpedál-tengelye gyárilag műanyagból készül. (Tipikus beépített avulás. Rendkívül bosszantó!). Ez a tengely persze idővel elkopik és a pedál lötyögni kezd, extrém esetben a tengely el is törhet! Itt eleve a megrendelő kereste a leghatékonyabb megoldást és vele együtt közösen találtuk meg a funkcionalitás és költségek mátrixában azt az optimális pontot, amely során egy nagyon jól forgácsolható automata-acél típusra esett a választásunk. Mondanom sem kell, hogy nagyon nagy elégedettséget váltott ki ez a közös projekt! 🙂

Egy korábbi esetben egy C22-es jelzésű anyagot hozott a megrendelő. A “C” jelölés a szénacélra utalt, de azért rákerestünk a neten és egy rozsdamentes ötvözetet találtunk. Semmi probléma, gondoltuk a nehezen forgácsolható 1.4301-es, az élelmiszeriparban használatos rozsdamentesre már meg van a bevált technológiánk. De az itt nem működött! Szinte minden forgácsolási paramétert a 2/3-ra kellet csökkentenünk és a szerszámkopás igy is a többszörösére rúgott a vártnál. Hát, hogy is mondjam, nem ez volt a legnyereségesebb munkánk, ellenben nagyon sokat tanultunk belőle. 🙂

Összegezve, tehát igyekszünk mindig a funkció, az ár és a gyárthatóság szempontjai szerinti a legmegfelelőbb anyagot javasolni a partnereinknek, így elégedett lesz az ügyfelünk és mi hajunk sem hullik ki a forgácsolhatatlan anyagok miatt.

Keressen minket bármilyen rajzformátummal az info@sosman.hu emailcímen, vagy a +3630/481-39-53 telefonszámon!

Egy hozzászólás

  • GNLT Kft.

    Tisztelt Heindl Ferenc!

    Nem régen költöztünk a szentendrei telephelyre, tehát szomszédok vagyunk. Kicsit tájékozódni akartam a szomszédság tevékenységei felől, így találtam az Önök honlapját. átnézegettem mivel foglalkoznak és ezt a cikket is elolvastam. Az írásból jövő szellemiség és szakmaiság nagy örömömre szolgált, ez írásom oka is, kérem fogadja őszinte tiszteletemet.

    Majtán János
    GNLT Kft.

Szólj hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.